Dişli Yağı

Endüstriyel alanda özellikle güç ve tork aktarımı taleplerini karşılamak için sürekli geliştirilen dişli yağları, mineral ve sentetik yapıları ile günümüz teknolojisinde önem kazanmaktadır.

Dişli yağı, endüstriyel alanda özellikle güç ve tork aktarımı taleplerini karşılamak için sürekli geliştirilmektedir. Bu amaçla üretilen yüksek performanslı dişli yağları sektörlerde önem kazanmaktadır.

Dişli Yağı Seçimi Nasıl Yapılır ?

Bazı orijinal ekipman üreticileri (OEM’ler) ilgili parametreleri dikkate alan genel spesifikasyonlar sağlarken, diğerleri sadece çalışma sıcaklıklarını dikkate almayan genel bir spesifikasyon sunar. Bu nedenle, yağlayıcı seçiminden sorumlu kişilerin, dişliler için yağlayıcıların nasıl belirleneceği konusunda temel bir anlayışa sahip olması önemlidir. Ekipman üreticileri tarafından verilen özellikleri anlamanın ve yorumlayabilmenin yanı sıra, nedenini anlamak ve gerektiğinde değişiklik yapabilmek önemlidir.

Endüstriyel dişliler için yağlayıcıları seçerken, bakım kılavuzunun QPL’sinden bir ürün seçmenin ötesinde, ürün mevcudiyeti, çalışma koşulları, tercih edilen yağ markası ve ürün konsolidasyon çabaları dahil olmak üzere çok sayıda faktör göz önünde bulundurulmalıdır. Doğru yağlayıcı seçimi , herhangi bir mükemmel yağlama programının temel taşıdır. Bunu iyi anlamak, yağlama mühendisinin normal koşullar altında makine güvenilirliğini en üst düzeye çıkarmasına ve ayrıca anormal koşullarda bir sorun çözücü olarak yağlayıcı özelliklerini kullanmasına olanak tanır.

Dişli Yağı Seçim Kriterleri

Bir dişli takımı için en iyi yağlayıcıyı seçmek için aşağıdaki kriterler ele alınmalıdır

Katkı Maddeleri

Yağlayıcıda kullanılan katkı maddesi paketi, yağlayıcının genel kategorisini belirleyecek ve çalışma koşulları altında çeşitli temel performans özelliklerini etkileyecektir.

Baz Yağ Tipi

Kullanılan baz yağ tipi, çalışma koşulları, dişli tipi ve diğer faktörlere göre belirlenmelidir.

Viskozite

Uygun bir viskozite derecesi seçmek, genellikle bir bileşenin bakım kılavuzundaki tavsiyeyi bulmak kadar basittir. Ne yazık ki, kılavuz her zaman mevcut değildir veya makine, OEM’in tavsiyelerinin yapıldığı koşulların dışında çalışır. Bu nedenle, viskozite seçimi yöntemlerini ve gereksinimi etkileyen faktörleri anlamak önemlidir. Bir dişli yağlayıcısının viskozitesi, öncelikle, belirli bir hız ve yükte etkileşen yüzeyler arasında istenen bir film kalınlığını sağlamak için seçilir.

Çoğu viskozite seçim yöntemi için yükü belirlemek zor olduğundan, yük varsayılır ve belirleyici faktör hız olur. Viskoziteyi belirlemek için en yaygın yöntemlerden biri ANSI (Amerikan Ulusal Standartlar Enstitüsü) ve AGMA (Amerikan Dişli Üreticileri Birliği) standardı ANSI/AGMA 9005-E02’dir. Bu yöntemde yağlayıcının yükü, viskozite indeksi ve basınç-viskozite katsayısı ile ilgili varsayımlar yapılır . Şekil 1’deki tablo düz, helisel ve eğimli kapalı dişli takımları için geçerlidir. Sonsuz dişliler ve açık dişliler için başka tablolar da mevcuttur. Bu yöntemin kullanılabilmesi için dişli takımının tipi, dişli geometrisi, çalışma sıcaklığı ve düşük devirli dişlinin hızı belirlenmelidir.

Ünitedeki en yavaş dişlinin hatve hızı hesaplandıktan sonra, ünitenin olası en yüksek çalışma sıcaklığı kullanılarak gerekli viskozite derecesi tablodan okunabilir. Bu yöntemin, yağlayıcının viskozite sıcaklık ilişkisini varsaydığına dikkat etmek önemlidir (viskozite indeksi = 90). Yağlayıcının VI’sı bu değerden saparsa, VI = 120 ve 160 olan yağlar için ek tablolar dahil edilir veya uygun ISO viskozite derecesini enterpolasyon yapmak için bir viskozite-sıcaklık grafiği kullanılabilir .

Dişli yağı viskozite derecesi seçimi için birkaç yaygın yöntem mevcut olsa da, çoğu benzer değerler vermelidir.

Dişli Yağı Tipi ve Katkı Seçimi

Viskozite derecesi seçildikten sonra, temel yağlayıcı türü seçilmelidir. Pek çok varyasyon olsa da, dişli yağlayıcıları genel olarak üç kategoriye ayrılabilir: R & O, sürtünme önleyici ve bileşik. Belirli bir uygulamaya en uygun dişli yağlayıcı türü, çalışma koşullarına göre belirlenecektir. Bu belirlemeyi yapmaya yardımcı olacak standart yönergeler olmadığından, seçim biraz özneldir. Birçok ekipman üreticisi bir viskozite gereksinimi belirleyecek ve bu kararı son kullanıcıya bırakacaktır. Diğerleri muhafazakar olmayı seçecek ve uygulamalar için EP yağlayıcıları belirtecektir. Bu nedenle, bu gereksinimi etkileyen genel koşulları anlamak önemlidir.

R&O Dişli Yağları

Pas ve oksidasyon önleyici (R&O) dişli yağları, sürtünme önleyici katkı maddeleri veya yağlayıcı maddeler içermez. R&O dişli yağları genellikle kimyasal kararlılık, sudan ayrışma, korozyon önleme ve köpük bastırma kategorilerinde iyi performans gösterir. Bu ürünler, nispeten yüksek hızlarda, düşük yüklerde ve eşit yüklemeli (şok yüklemesiz) çalışan dişlilerde kullanılmak üzere tasarlanmıştır. Bu yağlayıcılar, tüm yüzey temaslarının hidrodinamik veya elastohidrodinamik yağlama koşulları altında çalıştığı uygulamalarda en iyi seçimdir. Sınır yağlama koşulları altında iyi performans göstermezler veya aşınmayı önlemezler.

Antiscuff (Aşırı Basınç) Dişli Yağları

Yaygın olarak aşırı basınç (EP) yağlayıcıları olarak adlandırılan sürtünme önleyici dişli yağlayıcıları, R&O yağlarının performansını aşan bazı performans özelliklerine sahiptir. R&O yağlayıcılar için listelenen özelliklere ek olarak, sürtünme önleyici yağlayıcılar, film mukavemetlerini veya yük taşıma yeteneklerini artıran özel katkı maddeleri içerir. En yaygın EP katkı maddeleri, sınır yağlama koşulları altında yapışkan aşınmasını önlemek için makine yüzeylerinin kimyasını değiştiren kimyasal olarak aktif bileşikler olan kükürt fosfordur. Daha az şiddetli uygulamalarda, sınır yağlama koşulları altında aşınma koruması sağlamak için aşınma önleyici katkı maddeleri de kullanılabilir.

Genellikle sürtünme önleyici dişli yağlayıcıları gerektiren makine koşulları arasında ağır yükler, yavaş hızlar ve şok yükleme bulunur. Sülfür fosfor ve çinko dialkil ditiyofosfat (ZDDP) aşınma önleyici katkı maddelerine ek olarak, molibden disülfür (moly), grafit ve boratlar dahil olmak üzere birçok yaygın katı malzeme sürtünme önleyici katkı maddeleri olarak kabul edilir. Bu katkı maddelerinin bir faydası, yüksek bir yüzey sıcaklığına ulaşılana kadar aktif hale gelmeyen kükürt fosfor bileşiklerinin aksine, aktif hale gelmek için sıcaklığa bağlı olmamalarıdır.

Kükürt fosforlu EP katkı maddelerinin bir başka potansiyel olumsuz yönü, özellikle yüksek sıcaklıklarda makine yüzeylerini aşındırabilmeleridir. Bu tür katkı maddesi ayrıca sarı metaller için aşındırıcı olabilir ve sonsuz dişliler gibi bu malzemelerden yapılmış bileşenlerin kullanıldığı uygulamalarda kullanılmamalıdır.

Bileşik Dişli Yağları

Üçüncü tip yaygın yağlayıcıdır. Genel olarak, bir bileşik yağlayıcı, kayganlığını ve film mukavemetini arttırmak için sentetik bir yağ asidi (bazen yağ olarak anılır) ile karıştırılır . Bu dişli yağlayıcılar için en yaygın uygulama sonsuz dişli uygulamalarıdır. Kayma teması ve EP ajanlarının olumsuz etkileri nedeniyle, bileşik yağlayıcılar bu uygulamalar için genellikle en iyi seçimdir. Bileşik yağlar aynı zamanda silindir yağları olarak da adlandırılır, çünkü bu yağlar orijinal olarak buhar silindiri uygulamaları için formüle edilmiştir.

Baz Yağ Seçimi

Yüksek kaliteli mineral yağlar çoğu uygulamada iyi performans gösterir. Aslında, mineral baz yağlar tipik olarak yaygın sentetiklere göre daha yüksek basınç-viskozite katsayılarına sahiptir ve bu da belirli çalışma viskozitelerinde daha büyük film kalınlığına izin verir. Bununla birlikte, sentetik baz yağların tercih edildiği durumlar da vardır. Birçok sentetik baz stok, oksidasyona ve termal bozunmaya karşı daha yüksek doğal dirence sahiptir ve bu da onları yüksek çalışma sıcaklıklarına sahip uygulamalar için tercih edilmesini sağlar.

Bazı durumlarda daha uzun servis aralıklarına izin verir. Ayrıca sentetikler, yüksek viskozite indeksleri ve düşük akma noktaları nedeniyle düşük ortam sıcaklıklarına maruz kalan makinelerde daha iyi performans gösterir. Yüksek viskozite indeksi ayrıca sentetik ürünleri daha geniş bir ortam sıcaklığı aralığına uygun hale getirerek mevsimsel yağ değişim ihtiyacını ortadan kaldırır.

Bazı sentetikler ayrıca kayan temaslarda sürtünmeyi azaltan daha fazla kayganlık sunabilir. Endüstriyel dişliler için yağlayıcı seçimi çoğu uygulamada benzerdir. İyi bir şartname oluşturmak için belirli bir özellik veya değer yoktur. Belirli bir uygulama için en iyi seçimi belirlemek için doğru viskozite, baz yağ ve yağlayıcı türü seçilmeli ve uygun performans özellikleri değerlendirilmelidir.

Dişli Yağı Markaları

Shell Omala Dişli Yağları
Mobil Gear 600 XP Yağları
Petrol Ofisi Gravis M Dişli Yağı
Neo Lubricants Mineral Dişli Yağları

Referans: Robert Errichello. “Selecting Oils with High Pressure-Viscosity Coefficient – Increase Bearing Life by More Than Four Times.” Machinery Lubrication magazine. March 2004. ANSI / AGMA 9005-E02 Industrial Gear Lubrication. Lawrence G. Ludwig, Jr. “Lubrication Selection for Enclosed Gear Drives.” Machinery Lubrication magazine. January 2005.

Loading

Madeni Yağ ve Sentetik Yağlar
Madeni Yağ ve Sentetik Yağlar

Madeni Yağlar ham petrolün rafinerilerde işlenmesi, özel işlemlerden geçirilerek yağlayıcı özellikleri katılmasıyla ana hammaddesi baz yağların elde edilmesiyle oluşur.

Loading

Dişli Yağı
Dişli Yağı

Endüstriyel alanda özellikle güç ve tork aktarımı taleplerini karşılamak için sürekli geliştirilen dişli yağları, mineral ve sentetik yapıları ile günümüz teknolojisinde önem kazanmaktadır.

Loading

Shell Tellus Hidrolik Yağlar
Shell Tellus Hidrolik Yağları

Shell Tellus hidrolik yağları, çeşitli hidrolik ekipman ve uygulamaların zorluklarına cevap vermek amacıyla, ihtiyacınıza en uygun ürünü seçmenizi mümkün kılan bir hidrolik yağlar portföyü geliştirmiştir.

Loading